Monday, August 12, 2024

Aku dan Ulam


aku dan makanan

berpisah tiada
mana tak lemak hepi je dtg
dan kerna kesedaran itu

aku try tukar diet
banyakkan ulam2
tambah lagi restoran sebelah opis
tetiap hari mesti ada ulaman
dengan sambal belacan yang sedap


kegemaran baru luttece
sedap buat ulam
sebab rasa dia yang crunchy










kacang botol
agak susah nak cari
boleh jumpa kat tamu2 sayur
kekadang supermarket ada gak jual




ulam raja
dulu rumah aku sentiasa ada tanam ni
sebab suka sgt makan
especially if makan dgn cencaluk
tapi dah kena clear
sebab belakang rumah tgh renovation
nanti dah siap aku tanam dlm pasu







pegaga
agak susah nak tumbuh kat rumah aku
selalu makan bersama ulam raja




daun selom
ni pun susah juga nak dapat
selalu jumpa kat tamu2 je


jantung pisang
ni pun best buat ulam
makan dgn belacan campur ikan bilis




bendi
long time faberet
suka yang kecik2
2 3 kali gigit je
makan dgn sambal belacan sedap
tumis dgn cili + ikan bilis 
pun sedap!






aku jenis tak suka sayur daun
tapi if berulam aku takkan menolak
semua aku bedal

ni lama tak makan berulam kat rumah
sebab aku selalu mkn masa lunch
if rally dgn mak 
memang bertambah lah nasi



dan if balik kampung
kat persimpangan jalan besar tu
ada tempat kita panggil simpang bekenu
sekarang dah cam pekan kecil
pelbagai kedai ada
 dan if ke kampung
selalu singgah sebelum balik kampung
maupun sebelum balik ke rumah

makanan dian banyak sedap2
and mostly halal
ada 2 3 je kedai non halal
selebihnya halal

pelbagai menu juga dijual
antara nasi lelapan
roti canai 
makanan korea
ayam2 gunting
nasi campur
tomyam
dan macam2 lagi


dan aku selalu makan
👇👇👇
👇👇
👇
👇


nasi putih
tomyam seafood
dan telur dadar
fuhh!!!!

tomyam dia kaw!
bukan yang guna sos megi tu
campuran seafood nya pun banyak





pic sayur credit to google




9 comments:

  1. Pernah ulam daun bunga kunyit ka? daun gajus... nyaman juak

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah. auk ndang nyaman, daun pauh pun nyaman

      Delete
  2. Replies
    1. saya tak suka sayur tu yg selalu tukar dgn ulam

      Delete
  3. bagusnya..makan ulam2... MA suka gak tapi susah nak jumpa kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah ada segelintir susah nak jumpa, kecuali cam kat sini, jumpa kat pasar ujung minggu

      Delete
  4. Kata orang, siapa yang suka makan ulam ni sihat....

    ReplyDelete
  5. Saya bersyukur diajarkan suka ulam oleh mama. Kdg kalo melihat mama makan ulam dengan sambal belacan, nampak sedap sangat. Itu yg buat saya ingin mencoba dan suka.

    Yg penting sambal belacan harus sedap 😄😄. Nasi, ulam dan sambal, dah cukup bagi saya.

    ReplyDelete

tq, peace :)