Thursday, July 13, 2023

Resepi Meehoon Putih

 
assalamualaikum

nah
hari ni aku nak share 
camna aku selalu masak meehoon goreng putih
putih sebab tak campur dengan kicap

 meehoon kegemaran aku ialah Eka
dia ada dua jenis


aku suka jenis yang ni
petrel brand
cam cap burung layang2
jenis ni mudah lembut

pic credit to google


yang ni pun Eka 
juga petrel brand
tapi logo dia berbeza

aku tak pasti kenapa ada dua 
meehoon yg sama
brand sama
tapi logo berbeza


aku tak suka yang ni
agak keras dan kasar




pic credit to google







memang aku suka jenis ni
[gambar pertama]

ni cara aku prepare meehoon
[lain org lain cara yea,
terpulang kepasa kepakaran memasing]


sebelum mengoreng tu
aku rendam dengan air panas sekejap
air panas mendidih yea
dalam  5-6 mins
tengoklah keadaan meehoon tu
if dah lembut 
terus keluarkan dari air panas
basuh dengan air sejuk
sehingga warna airnya jernih


kena control kelamaan meehoon 
dalam air panas k
jangan sampai setengah masak
if dh half masak
nanti hancur dan melekat
bila digoreng
tujuan merendam dalam air panas
tuk melembutkan meehoon tu saja


bila air dah di tos kan
aku gaul meehoon bersama olive oil
jgn banyak sangat yea
agak2 lah ikut portion meehoon tu
gaul dengan serbuk perasa
faberet aku serbuk Pasti Sedap






panaskan kuali dan minyak bijan + minyak biasa
biasa aku guna sikit je minyak
aku tak suka meehoon yg berminyak

oh yea if tengok meehoon putih aku
selalu ada hirisan halus sosej kan
tu campuran faberet dak ava
dia tak suka yang pelik
dia reti makan meehoon dgn sosej je
if telur pun jgn ada ketulan
of lebih senang
bila ambik tuk dia
aku hindar kaup telur 


dan most of the time
campuran meehoon putih aku
semua jenis campak2
aku suka ikut instinct 
apa2 yg kat rumah
aku rasa serasi dgn rasa meehoon
aku akan campur je

tuk mengelak dari meehoon melekat kat kuali
minyak kena betul2 masak
dan didahuluhi dengan mengoreng telur
again meehoon aku mesti ada telur
sebab telur aku guna tuk menyukat suhu minyak
if masa masukkan telur ke kuali
telur tak melekat kat kuali
kiranya ngam lah suhu tu

dan takyah risau
memang takkan melekat lagi
tapi of course akan melekat lah
if kita biarkan camtu je
tanpa kacau2 meehoon tu
kecuali kalau menggunakan non stick wok
memang tak melekat lah
cuma if mengoreng meehoon
aku prefer kuali yg biasa
yang color silver tu
or kuali yang buntut dia hitam tu






bila mengoreng
aku selalu guna dua2 tangan
satu pegang sudip
satu pegang penyepit makanan
fefaham lah 
meehoon kan panjang2
so penyepit aku guna
tuk mengangkat2 meehoon tu
agar dia terpisah antara satu sama lain
tak bergumpal
dan bahan campuran akan bercampur serata


alahaiii 
cam susah bebenar lak masak meehoon putih
bila dah menaip sampai ke part ni
aku terfikir
awat lah aku tulis ni
mengoreng meehoon je pun
panjang berjela2 explanation nya
macam lah pakar kan
sedangkan pembaca2
[if ada yg baca lah]
jejangan lagi pakar dari aku
hahahaaaa...

tu lah bila banyak idea
cerita mengoreng meehoon je
boleh panjang lebar

k lah aku stop dulu
kira nya siap lah 
cara2 aku mengoreng meehoon putih tu kan
makan bersama kicap mahsuri extra pedas
fuhh mabeles!!!!

bye!!



















2 comments:

  1. dulu saya pun goreng bihun putih aje selalunya. sebab anak anak tak berani nak try bihun goreng merah. diorang set dalam kepala 'merah tu pedas.' Sekarang diorang dah berani dah makan bihun merah, dah tak pernah masak bihun putih

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak saya pun fikir camtu, tu lah sampai sekarang dah jadi routine, kalau goreng meehoon mesti goreng putih je

      Delete

tq, peace :)