Tuesday, July 16, 2024

Laksa La Mian

 

masa pergi Singapore last May

ada yang hadiahkan laksa ni
tuk dibawa balik
so kita bawa sebungkus sorang
takda tempat nak tapau banyak pun

so lama lah duk tersadai kat dalam cupboard
so last week 
sebab takda idea nak makan apa
tertengok ni 
terus masak
sama je mcm masak megi biasa

ingatkan nak ikut resepi
dalam gambar tu
tapi takda udang lak





dalam bungkusan
ada mee
perencah dia
dan santan

cara aku
masakan air
bila dah mendidih masukkan mee
pastu bila mee dah lembut
angkat dan basuh 

pastu baru masak air lagi
bila dah mendidih
simpan perencah
simpan santan





mee dia agak kenyal
so aku masak lama sikit
bila dah ngam kelembutan dia
baru angkat masuk mangkuk




rasanya ok lah
sesekali makan ok lah
tuk selalu tak
sebab nak muak dek rasa santan
cam kurang sesuai

tapi tu lah
lain orang lain selera
mungkin ada yang suka


5 comments:

  1. skali pandang macam speghetti laksa dia..

    ReplyDelete
  2. tak pernah jumpa ni kak.... pertama kali,. ke sejenis laksa singapura ye?

    ReplyDelete
  3. Saya ingin berbagi dengan Anda semua di sini bahwa ada peluang besar bagi individu atau perusahaan untuk mengakses pinjaman dari Tuan Pedro, petugas bagian pinjaman yang memberi saya pinjaman sebesar $800,000 untuk membiayai proyek bisnis saya dengan tingkat pengembalian tahunan 2%, Tuan Pedro adalah pria baik hati yang bekerja dengan investor dan mereka juga menawarkan program pinjaman investasi untuk membiayai bisnis bonafide di seluruh dunia.
    Hubungi Tuan Pedro
    Di Email:pedroloanss@gmail.com
    Nomor Whatsappwhatsapp: +393510140339.

    ReplyDelete
  4. Mcm laksa Johor pun ada sekali tgk huhuu..

    ReplyDelete
  5. Laksa SG ini teman banyak bilang enak. Tp saya sendiri blm coba. Sebenernya di jakarta udah buka restoran yg menjual laksa SG. Tp tuh lah blm sempat kesana. Skr pula ada versi instan ya kak. Tinggal masak 😄. Nanti kalo ke SG saya coba lah juga.

    ReplyDelete

tq, peace :)