Thursday, May 28, 2009

Menu Bersalin

La la la laaa sungguh gumbira. Arini cuti dan keja balik bulan depan!!! 8 Jun :) bulan depan ler tu. Bestnya leh bangun pagi lambat tapi yang tak best nya kena kemas2 rumah basuh baju. If tak buat, menyemak kan mata yang menengok lak so baik buat je lah. Takpa lelah skit asal gembira tengok rumah kemas dan sedap mata memandang.

Arini sebenar pepagi plan nak pergi JPN temankan bro buat surat beranak tuk baby dia tapi aku terlambat bangun. So biasalah if pi JPN tanpa tolong diorang buka pintu agak kureng skit lah chance nak dapat number. Kenapa ek selalu ramai orang?? Tapi pekerja yang sangat limited?? Tah lah labuu.. korang tatau?? Akupun tatau!!! :D

Aiyak, since dah lambat, aku lengang3 kangkung lah buat keja rumah. Sambil tu masak ayam kacang ma tuk SIL yang baru pas bersalin. Sesambil tu masak tuk aku gak, ala bukan aku tatau diri sendiri ni, masak tuk orang kekunun tapi hakikatnya masak tuk sendiri yang lebih :p

Orang pas bersalin ni makan kena jaga sokmo tuk mengekalkan kecergasan luaran dan dalaman. Tak boleh makan sebarang sangat terutama makanan yang sejuk2. Yalah otot2 masih lemah, urat2 banyak yang putus. Orang kata ketika melahirkan, perempuan putus 44 urat!! Tu lah yang kena berpantang 44 hari tuk baiki urat2 tu balik. Logik gak kan. Selain tu kena gak ambik jamu2. SIL makan ubat lilin. Hahaa!!! Last tengok masa mak melahirkan adik2 dulu. Which was bebelasan tahun yang lalu, aku pun dah hampir lupa tentang wujudnya ubat tu.



Ada jamu hitam dalam bekas kuning tu ah. Rendam dalam air pastu telan! Rasanya dan baunya?? Huh!! sudah semestinya tak best!!!!!! SIL makan terpaksa tutup hidung!

Salah satu makanan traditional orang pas bersalin ialah ayam kacang ma. Ayam kacang ma ni sedap ah. Memacam style orang masak tapi aku suka sup je, tak berminyak. Ayam dibuang kulitnya. Kacang Ma ni sebenarnya bukan lah kacang sebagai mana nama nya tu. Ia adalah tumbuhan berdaun yang telah dikeringkan. Elok tuk buang angin2 dalam badan dan tuk melancarkan perjalanan darah.



Daun kacang ma boleh dibeli di kebanyakan pasaraya. Daun ni kena lah dipanaskan dalam kuali tanpa minyak sehingga naik aroma nya.



Pastu hendaklah ditumbuk hingga menjadi serbuk. Daun ni kena ditumbuk dalam keadaan panas tau, if sejuk tak hancur lah daun tu.



Isi ayam yang telah aku campur dengan halia tumbuk. Tuk memana sup yang mengunakan halia
ni aku lebih suka tumbuk halia nya dari di blend. Sebab if ditumbuk masih terasa ketulan2 kecik halia tu yang sedap dimakan, if di blend hancur semua. Tak best just sedut sup je, takda pa2 sangkut kat lidah.



Pas ayam mendidih, aku campur lah 3 sudu besar serbuk kacang ma. Kacang ma ni rasanya ada pahit2 skit so if tak suka rasa pahit tu bagi skit je lah. Aku lak suka yang sederhana. Pastu aku reneh ayam tu dalam api yang kecik agar kacang ma sebati dengan isi ayam. Keharuman baunya menusuk kalbu :)



Testing portion! Sedap ooooo!!!! isk nak makan nasi ah. Jumm!!!

zzzyy

3 comments:

  1. best la kau cuti lama
    anyway tahniah dapat anak sedara baru
    boy ke girl?
    aku nak try la ayam kacang ma tu
    kat sini tada la

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. aku dpt anak buat boy. dah sihat dah tapi masih kat spital. try ah sedap ayam tu.

    ReplyDelete

tq, peace :)