Saturday, August 29, 2009

Begedil oh begedil....

First time buat begedil dalam keadaan yang blur2. Sebelum ni tak pernah pun try secara praktikal cuma dengar cerita ceritu dari Ani camna cara2 nak buat. So aku main imagine je lerr.

Bahan utama:-




Ubi kenyang yang telah direbus dan dipenyek2 hancur.



Ayam yang aku cincang halus2.



Begedil resepi aku sedia tuk digoreng. Campur garam aji lada hitam dan hirisan sausage jugak.



Dah masak, huh masih in shape tapi tatau ler camna rasa. Aku kan puasa, takleh nak try. Suruh kaum ibu2 try, depa kata ok gak. Nasib2.




2nd round, dah tak bulat lagi. Jadi leper dah, agar cepat sikit masak.



3rd round! Dah semakin besar dan semakin leper. opss!!! :o




Last round!!! Dah macam cecodok daaaa...... bulat2 kecik.

Nak tau camna rasa begedil hasil tangan aku??

|
|
|
|
|
|
|
|
|
Macam rasa FISH BALL!!!!!!!!!!!!
UWWAAAA!!!!!!!!!!!

Tak menjadi lerrr... aku sendiri sanggup makan sebiji je.
Pembuatan begedil yang pertama dan GAGAL!!!!!!

Lepas buat begedil, aku dan family pergi ronda2 gi beach dan taman2 snap picha. Picha2 tu will be show off at next n3.

Menu berbuka harian simple je tapi sedap!!! Ni pun first time masak, belajar praktikal dari Ani gak, tapi if bab lauk ni aku tak risau sangat. Jarang fail, asal pandai mix and match pasti sedap.




Udang dan ayam yang ditumis dengan bawang cili dan lada. Cium bau je dah tau pasti sedap (Waseh, masuk bakul angkat sendiri lak :p)



Campur dengan sayur pucuk, suhun, kulat tepayaki dan kulat telinga kucing. Emm.... bersemangat mak makan. Tambah lagi minum air tebu fresh. Best!!! Best!! Tapi aku tak makan banyak sebab leka minum air. Sekali hentam 4 gelas air tebu aku minum. Apa taknya tadi aku pergi beach dan Grand Old Lady dalam cuaca yang sangat panas.

Pas berbuka, pergi ler ronda2 kat parkson pulak. Tengah berjalan2 terasa sangat haus. Pii Giant beli mineral water, pas minum walau hanya sebotol kecil, tambah perut yang masih sesangat kenyang dan senak, rasa cam tak larat nak berjalan pulak. Mengelabah cari kerusi tuk duduk sementara tunggu SIL abis kerja.



Tengok je SIL, gembira ada kotak donut kat tangan. Maknanya makan lagi ler sampai rumah nanti. Alahaiii camna ler nak kurus ni walaupun puasa tapi waktu berbuka selalu makan heavy duty. Silap2 haribulan, kang makin kembang lak ada :D

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)