Monday, August 31, 2009

Merdeka!! Merdeka!!!



Jalur Gemilang bercorak 14 garis (jalur) merah dan putih (melintang) yang sama lebar, dimana jumlah 13 melambangkan jumlah negara bagian atau persekutuan, yaitu Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu plus Kerajaan Persekutuan.

Bagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima melambangkan perpaduan rakyat Malaysia. Bagian biru tua memuat gambar bulan sabit tanda Agama Islam - agama resmi Malaysia.

Bintang pecah 14 adalah tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Warna kuning pada anak bulan dan bintang adalah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.





Dan ini adalah bunga raya, bunga kebangsaan kita yang semakin jarang kelihatan. Dulu bunga ni senang didapati dimana2, tumbuh melata2 tapi sekarang semakin pupus. Ni aku snap masa pergi ke tapak pasar ramadhan di open stadium Miri. Sekali tengok terus membuat aku tertarik. Rasa cam dah lama sangat aku tak melihat bunga raya yang real.

zzzyy-bangga menjadi anak Malaysia

1 comment:

  1. teringat masa budak dulu, abis petik bunga raya selepas tue buat sanggul di kepala..hahaha

    ReplyDelete

tq, peace :)