Sunday, October 18, 2009

Bintulu Part 6

Khamis, after 2 malam di Bintulu so tiba lah masa tuk pulang ke where we are belong, Miri. 3 days 2 nights in Bintulu, cukuplah tuk relax2 setelah sekian lama tak keluar dari Miri.







Muka2 keletihan selepas balik dari taman tumbina. Datang je kat bilik semua plan nak mandi dalam bathtub. Mula2 SIL then mak then apak dan aku. Rasanya aku yang paling lama, siap bawa henpon pasang music. Siap mengurut tunjuk2 kaki dan betis yang lenguh dan letih naik bukit.

Malamnya semua tidur awal sebab keletihan. Huh, berbaloi juga mengeluarkan peluh pergi taman tumbina tu. At least ada gak exercise selepas asyik makan je. If korang pergi Bintulu, jangan lupa pergi Taman Tumbina ya. I enjoyed the green scenery very much!

Keesokkan harinya, aku lah yang paling lambat bangun. Sil awal2 lagi dah mandi ready tuk breakfast. Again, aku duk bilik ngadap laptop, malas nak keluar, malas nak breakfast. Sambil tu sementara semua orang keluar, aku kemas2 lah barang skit sebab jap lagi nak check out. Lama gak ah diorang keluar, aku kelaparan dan nasib baik kebab yang Jue beli semalam masih ada. Perggghh!!! Sedap!!! Licin aku belasah!!

Perjalanan Miri Bintulu adalah mengambil masa lebih kurang 3 jam setengah. Sepanjang perjalanan, permandangan adalah ladang kelapa sawit yang baru ditanam dan belum berbuah.









Syukur kepada cuaca yang sangat elok dengan langit yang membiru dan melancarkan lagi perjalanan balik kami.

Kami singgah di pekan Batu Niah yang terletak dalam perjalanan. Di pekan inilah terletaknya Gua Niah, salah satu daya tarikan pelancong ke Miri.













Pemandangan Gua Niah yang merupakan jaluran bukit batu. Pekan BN yang kecil adalah berlatar belakang kan permandangan Gua Niah ini. Permandangan yang sangat menakjubkan dan dalam masa yang sama agak mengerikan. Aku taktau macam mana nak terangkan kenapa aku merasa ngeri ya, tapi bila korang berkesempatan ke BN, korang sendiri rasakanlah perasaan itu.



Jeti sungai Niah. Tidak lama dulu, ketika banjir dan sungai ini melimpah ke pekan BN, buaya sering kelihatan lepak2 di bawah rumah2 yang berhampiran.





Posing, beberapa minit di pekan BN!!

Di persimpangan masuk ke pekan BN pulak adalah tempat persinggahan bas perjalanan jarak jauh. Disini terdapat banyak kedai2 keperluan.





Pasar sayur dan buah2an yang kebetulan sekarang ni tengah happening. Dimana2 kelihatan langsat, rambutan dan durian.



Food court yang besar dan terdapat bermacam2 gerai makanan disini.



Ini adalah salah satu daya tarikan di Food court. Cerita selanjutnya aku akan buat di next n3.

Kami akhiri perjalanan kami dengan singgah di Pantai Terusan, yang kebetulan juga di dalam perjalanan balik ke Miri.







Pantai yang sangat bersih dan curam.

Takkanlah nak lepaskan peluang tuk posing kan.







Dan tak sah if takda posing style kartun.













Posing bersama Hypo yang sedia berkhidmat.



HYPO kesayangan adik dan SIL.



Begitulah berakhirnya percuti 3 hari 2 malam aku ke Bintulu. Sangat menyeronokkan sebab banyak agenda yang dilakukan tanpa dirancang berjalan dengan lancar. Lepas ni waiting for next vacation, Bandung-Jakarta.

zzzyy

1 comment:

  1. saya jugak pernah merasai masuk ke dalam Gua Niah nie...besarnya...daripada mula2 masuk baju kering dan wangi je...keluar balik aduhai basah macam mandi....kira balik berjalan hampir 14 km....besar tak tau nak cakap mana....bila dah nak tinggalkan gua niah tue...dah balik ke town...lupa pulak nama town tue....nampak pemandangan kawasan gua niah nie,macam terletak shj kat atas satu kawasan lapang and rata ,lepas tu tiba2 gua niah sebiji....saye rase maybe gua niah nie pulau pada zaman dahulu....

    ReplyDelete

tq, peace :)