Wednesday, July 21, 2010

huh, again, hari makan ayam sedunia!!
as most of my friends know, chicken is my weakness.
breakfast kuehtiaw goreng dengan chicken wing
lunch kat sugar bun dengan 2 ketul ayam
dinner dengan nasi lelapan ayam!
semua menu ayam, ayam dan ayam.
i love ayam!!!!

nothing much happening today
kerja tak busy, buat case slow-slow takut habis
esok Regional Manager (RM) datang meeting at
my branch
with all the managers and sale exes
sure sepanjang hari kena behave cos meeting tu
kat my floor

RM ni gila figures!! semua target, target, target
memanglah bidang kerja kita sentiasa bergelumang
dengan target

tapi takkanlah asyik memikir tu saja sepanjang masa kan
where is the life???

as for me, marketing... yes i did in a moderate way
sebab tu bukan bidang kerja aku
if semua sibuk marketing sapa nak buat kerja branch kan?
apa gunanya employed orang-orang marketing kan?
kat office kan ada memacam grade
in my grade, sering disaji kan dengan kepalsuan
if marketing bagus nanti akan dapat extra bonus banyak
huh!! jangan nak jadi tipah tertipu lah
takda maknanya!



walau berjuta-juta kau marketing, buat sales
if sebulan tu dah max extra bonus tuk grade aku
sebulan tu juga yang akan kau dapat, takda lebih-lebihnya
tu pun if kau tak clash dengan orang yang buat appraisal
if clash, marketing tungang terbalik pun tak bermakna
tetap markah appraisal rendah, extra bonus pun rendah.
silap-silap orang yang tak buat apa-apa
tapi pandai membodek, boleh dapat lebih dari kau
is that fair????

Ala takda yang fair dalam hidup ini selagi
masih ramai para boss/supervisor yang judge
seseorang tu depend on their personal feeling instead
of
how you worked, which is suppose to be how the
appraisal system should be done

It happen to me.
last 2 years kena appraise by orang yang bersikap mad dog
dapat markah the lowest i ever have since 15 years kerja!!
sebab aku malas? sebab aku lembab? sebab aku slow catch up?
rasanya aku tak begitu. Seriously bukan masuk bakul angkat
sendiri tau.
i might playful tapi aku commited dalam kerja
aku cepat catch up and very independent.
cuma mungkin silapnya,
aku pernah buat mad dog tu marah
pernah malukan dia depan staff lain

well, yang tu aku tak kesal seinci pun
dia memang patut dibuat begitu pun
aku hanya menjawab pertanyaan dia
dan bila ternyata jawaban yang dibagi tu kenyataan
yang menyakitkan, yang memalukan.
dia terkedu,
semua terkedu tak sangka aku berani cakap depan-depan

but that was me.
aku suka terus terang meskipun akan menyakitkan
tak suka lah hipokrit,
depan baik, belakang mengeji
pastu complain sana sini, ngumpat itu ini
bila berdepan dengan punca pemasalahan tu semua terkedu
tak berani bersuara takut di blacklist kan
sedangkan memang menyedari apa yang dia lakukan
tak sepatutnya dilakukan
sentiasa membanggakan diri
cakap orang kerja tak guna otak,
stupid! bodoh! dan apa-apa yang sewaktu dengannya
sebagai supervisor/boss haruskan mengeluarkan perkataan itu?
tak logic kan
nak orang hormat seharusnya kena gak hormat orang lain dulu
tak adil lah berat sebelah

so aku tak kisah, aku jahat ke, kena blacklist ke
once in a while dia memang patut dibelasah cukup-cukup
agar dia tahu apa yang dia lakukan tu menyakit, menyusahkan
memalukan hidup orang lain juga.



dalam bidang pekerjaan,
orang diam tak melawan tak membentangkan pendapat
mengiakan dan mengangguk saja dalam setiap keputusan
meskipun dia tau tu tak betul
sering dianggap baik, committed.

orang yang banyak bercakap bagi pendapat,
berani berdebat membahaskan usul-usul pendapat dia,
alert pada kemahuan persekitaran,
sering dianggap jahat, melawan,
harus di blacklist kan

tapi tahu kah wahai para boss/supervisor
orang yang berani berdebat mengulas pendapat dia,
adalah orang yang tahu apa kerja yang dilakukan
yang tahu masalah pekerjaan dia
dan alert tentang apa yang harus diperbaiki

seharusnya perlu ada give and take antara supervisor
dan orang dibawah dia
saling mendengar pendapat memasing
bila kedua-dua dah dibentangkan baru lah buat keputusan
mana yang betul ikut yang tak elok tinggalkan
takkanlah kerana dia boss/supervisor
semua pendapat dan kata dia kena ikut
tak boleh dibantah
aahh mengarut tahap cipan lah camtu!!!!!

ops! ops!! time to sleep. melalut panjang lak dahhh...
good nite and sweet dream everyone.


zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)