Thursday, October 13, 2011

Direct Selling

lately,
ramai kekawan yang ajak join
sesuatu yang seperti direct selling
or memang direct selling
tah lah, confius aku
memacam istilah diorang pakai
tapi bagi aku semuanya direct selling

yang memerlukan modal
tak kisah lah banyak atau tak
yang memerlukan mencari orang
untuk menjadi downline
if kau masuk pastu diorang tolong
kau tolong orang yang masuk under kau
begitulah seterusnya dan seterusnya

seriusly
apa2 jenis pun direct selling tu
sekarang aku tak berminat
totally tak berminat
membeli barang yang diorang jual tu
if sesuai ok lah
tapi tolong jangan suruh aku jadi member

last few weeks ago
ada seorang kawan tu dari marudi
out of nowhere call ajak jumpa
mulanya ingatkan just macam biasa
catching up and have a cup of tea
biasalah if kekawan datang dari outstation
aku selalu entertain mereka
bawa jejalan tengok miri

bila bagitau Ani
ani kata huh, tu sure
nak ajak kau joined some sort of direct selling
errkkk.............!!! takmau lah camtu
kebetulan hari yang sama
celebrate birthday SIL
aku bagi lah alasan aku busy memasak
memang betul pun aku busy
dia msg masih lagi mengesa
jumpa bak sejam dua pun ok
sms yang bagitau nak menolong sesama bangsa
bla bla bla bla....
ah sudah... aku dah start boring
malas dah nak reply sms
putus kawan pun putus lah
ada aku kisah??

well, no doubt memang ada yang berjaya
buat direct selling tu semua
sampai sanggup berhenti kerja yang dah stabil
demi tuk concentrate on selling
tapi bagi aku lah
sesuatu product tu
macam cendawan tumbuh lepas hujan
masa dia tengah laku memang elok pulangannya
masa dah ramai yang joined??

pernah joined sekali
first time aku concentrate
dan berjual bebenar
product propolis gold drop tu
memang product dia bagus
malah banyak yang berkesan
dah dapat pulangan lah a few hundred

tapi dah setahun kemudian
ciss!! celaka!!!!
adakah licence product tu tak renew
dan product tak dapat dikeluarkan
by the time banyak lak
product yang sama dipasaran
so...... terbengkalai begitu saja le

tu lah aku dah serik
orang yang memulakan sesuatu business ni
bukannya bertujuan dalam jangka masa panjang
setahun dua bila dia dah kaya raya'
business tu terbengkalai je
licence tak renew lah
product ada masalah lah
memacam lagi

takkanlah kita yang mengikut ni
nak melompat dari satu direct selling
ke satu direct selling
pelanggan pun susah nak percaya
mana tak nya
last month beriya2 introduce product tu
ni bulan ni introduce product lain lak
mana yang baik nie?
mana nak beli nie?
so bila dah confius,
baik takyah beli kan

satu lagi yang aku hairan
dan secara automatically tak menarik minat aku
bila seseorang ni ajak kau joined
bukan main lagi dia kata
yang orang ni dia buat amat berjaya
dapat kereta dapat duit 4 angka
bla bla bla bla..
if sebulan dua camtu ok lah
ni if dah bertahun2 dia joined masih gak camtu
what the point??
kenapa dia tak juga berjaya jaya???
camne nak percaya?
camne nak convience aku?
jenis yang camni
sering buat aku senyum manjang
kekadang if banyak masa
suka gak perhati cara dia bercakap
which banyak tin kosong pung
kuang! kuang! kuang!!

ok back to orang yang dia kata berjaya tu
camna ler tak berjaya oiii
mungkin tu salah seorang dari director company
yang korang semua2 joined tu
semua under downline dia
alahaiiiii.... malas dah nak tertipu lagi

memang ada lah yang berjaya
buat kerja direct selling ni
tapi bagi aku yang pemalas ni
a very big NO tuk sesapa yang nak introduce
baik takyah buang air liur membebel
aku takda wawasan langsung
dalam bidang direct selling ni

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)