Monday, June 2, 2014

N3 Gawai

Selamat hari gawai
gayu guru gerai nyamai nguan menua

(selamat hari gawai
semoga sihat sentiasa didunia)

ungkapan yang sering diucapkan
ketika perayaan gawai
yang dirayakan setiap 1 hb june tiap2 tahun

perayaan gawai di rayakan sempena semboliknya
selesai lah musim menuai
mengucapkan terima kasih kepada semangat padi
atas rezeki yang telah diberikan

tapi dalam dunia serba moden ni
as orang pun dah kurang bercucuk tanam
gawai adalah satu perayaan
dimana kaum sanak family berkumpul
semua akan sama2 balik kampung
menziarahi kubur kaum kerabat keluarga
makan minum berpesta

my gawai
nothing much better
biasa saja
31st pergi balik kampung
sampai je kat kampung
suasana gawai dah bermula

pelbagai pertandingan diadakan
tarik tali
badminton
menari tuk budak kecil
bertanding makan telur
raja paling hodoh
lucky draw
souvenir tuk orang2 tua
 
keseluruhannya
aku tak involved langsung
baru nak tengok orang kat ruai
ava dah ajak balik dia nak tidur
bukan tidur pun
layan cd - cerita Narnia
dalam 12am lebih baru dia tidur

kul 12 tengahmalam
diadakan upacara yang dipanggil 'nyirup aik pengayu'
minum tuak sambil berdoa
untuk kesejahteraan sepanjang tahun
sambil tu akan buat potluck
memasing bawa masakan ke ruai ketua kampung
dan makan ramai

this year 
seperti yang dilaporkan mak
tak happening
takda perlbagai makanan dihidangkan
hanya hujung sebelah ni yang bawa makanan
hujung sebelah sana tu takda

pas ava tidur
aku hidangkan kat ruai sendiri
long life mee
sup ayam dimasak dengan arak beras merah
kemudian dimakan bersama mee
if tradisi orang cina.
mee ini akan dimakan sebagai lambang
memohon moga panjang umur
bagi aku
aku masak sebab rasanya sedap

takda any pic disnap
aku takda bawa camera
camera henpon tak elok
tambah ava yang tak sporting
taknak tengok orang
ajak aku berkurung kat bilik je
so nanti if kampungmate
dah upload kat FB
aku upload kat sini lah ye




zzzyy


No comments:

Post a Comment

tq, peace :)