Friday, May 22, 2020

Kisah 25 Nabi_Nabi Nuh




[3/25] - Nabi Nuh ‘Alaihissalam

Did you know?

1 ) Nabi Nuh hidup di zaman kaum yang sudah tidak lagi percaya kepada Allah. Semua kaumnya syirik melainkan baginda seorang sahaja yang percaya kepada Allah.

2) Nabi Nuh mengambil masa selama 950 tahun berdakwah semata-mata. 950 tahun! Bukan sekejap. Dan selama itu, hanya beberapa orang sahaja yang kembali percaya kepada Allah dan mereka bukanlah orang yang berkepentingan dalam masyarakat.

3) Pelbagai cara nabi Nuh berdakwah namun sesiapa yang mendengarnya akan mencaci, menutup telinga, menghalau dan menuduh bahawa nabi Nuh sesat.

4) Apabila nabi Nuh berdakwah kepada orang yang berpengaruh dalam masyarakat, mereka seolah berkata, “Bagaimana kami mahu ikut kau kalau pengikut-pengikut kau hanyalah orang biasa/bawahan? Kalau kau nak kami ikut kau, kau buang dulu pengikut yang kau ada sekarang”. Mereka bukan kejar kebenaran tapi kedudukan dalam masyarakat.

5 ) Nabi Nuh tidak akan meninggalkan pengikutnya kerana mereka juga hamba Allah.

6) Allah berkata kepada nabi Nuh, sudah tidak akan ada lagi orang yang akan percaya. Allah menyuruh baginda untuk berhenti berdakwah, setakat itu sahaja pengikut nabi Nuh. Hidayah Allah sudah tertutup buat mereka yang lain.

7) Allah perintahkan nabi Nuh untuk membina sebuah kapal besar di atas gunung. Nabi Nuh membina kapal tersebut selama 100 tahun.

8 ) Orang ramai terus-terusan menghina nabi Nuh. Mereka memperlekeh tindakan nabi Nuh dengan berkata, “Kau kata kau nabi, sekarang jadi tukang kayu pula? Orang buat kapal tepi laut, kau buat atas gunung. Kau ni dah gila ke?”

9) Selepas kapal itu telah siap, Allah memerintahkan nabi Nuh untuk membawa pengikutnya dan semua spesis haiwan ke dalam kapal tersebut secara berpasangan jantan dan betina. Bagaimana semua haiwan ini boleh muat di dalam sebuah kapal? Kapal tersebut sebenarnya sangat besar, ketinggiannya sahaja seakan tinggi bangunan pencakar langit yang ada sekarang. Lebarnya tersangat besar dan disebabkan itu nabi Nuh mengambil masa 100 tahun untuk membinanya.

10) Kemudian, dengan kuasa Allah air turun dari langit dan naik dari tanah maka tenggelamlah segala-galanya di muka bumi. Yang terselamat hanyalah mereka di dalam kapal nabi Nuh.

11 ) Nabi Nuh mempunyai 4 orang anak lelaki; Yam, Shem, Ham dan Japheth. Yam tidak percaya kepada Allah. Dia enggan naik ke atas kapal dan mengatakan dia boleh tunggu di atas gunung. Pada masa yang sama, Allah terus memisahkan mereka dengan ombak air dan menenggelamkan Yam.

12 ) Nabi Nuh menunggu banjir reda selama 6 bulan. Setiap hari baginda menghantar burung untuk memeriksa keadaan di luar kapal dan setiap kali burung itu kembali, ia kembali tanpa membawa apa-apa. Suatu hari, burung itu kembali dengan membawa sehelai daun iaitu petanda yang baik. Kali kedua burung itu kembali, terdapat kesan tanah di kakinya, iaitu petanda bahawa banjir telah tamat.

13 ) Sama seperti ketika mula-mula ia dibina, kapal nabi Nuh mendarat di atas sebuah gunung.

14 ) Dengan kuasa Allah, semua pengikut nabi Nuh yang terselamat tidak beranak-pinak/mandul. Hanya keluarga nabi Nuh sahaja yang dapat melahirkan zuriat. Oleh sebab itu, nabi Nuh digelar “The Second Adam” kerana semua keturunan manusia yang hidup sekarang berasal daripada keturunan nabi Nuh.

15 ) Nabi Nuh hidup selama 350 tahun selepas banjir besar tersebut.

#RamadahanTales oleh;
Saudari Sharifah Syazreen Al-idrus

https://www.facebook.com/sharifahsyazreen.alidrus

4 comments:

  1. dah mcm tertunggu-tunggu pulak entry kisah nabi dari sis

    ReplyDelete
  2. ASsalamualaikum sis.. memang teruja bila bercerita pasal Kapal Nabi Nuh. Ikhtibar yang berterusan sampai skrang.

    ReplyDelete
  3. Agaknya seluruh bumi ditenggelami banjir pada masa itu

    ReplyDelete
  4. kisah nabi nuh ni antara yg paling lazim diceritakan.
    movie english pun ada berkisarkan kisah ni.
    tq for sharing.

    ReplyDelete

tq, peace :)