Thursday, February 25, 2021

Cencaluk


bubuk ni
selain dari tuk buat belacan
ia juga tuk buat cencaluk yang sedap

campur dengan garam dan gula saja
pastu simpan dalam bekas kedap udara
2 3 hari kemudian baru makan





nahh... yang dah 5 hari
cara membuat lebih kurang cam buat perkasam
dan seeloknya guna bubuk yang fresh
so bau dia sedap je
if bubuk dah tak fresh
akan tak elok kejadiannya




suka makan begitu saja
ada yang buat campur dalam masakan lain
tapi aku tak pernah try
cam tak ngam je bila aku imagine
mak SIL suka  tumis dengan minyak sikit 




cara aku makan begitu saja
perah limau
campur cili pedas
pastu makan bersama timun or ulam2an
serta nasi panas
tak terasa 2 pinggan nasi abis




zzzyy







 

9 comments:

  1. ohhhh gini cara buat dia, tapi tak pernah rasa lagi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu kat miri dan bintulu yang fames dgn cencaluk ni

      Delete
  2. Aku pernah la kot mkn sikit tp memang benda yang jarang aku beli... nampak ko tayang lawo lak kalau yg fresh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mkn dgn timun sedap ni. tak terasa 2 pinggan nasi.
      aah buat dia kena guna udang geragau yg fresh.

      Delete
  3. Macam tu ye cara buat. Tak berapa suka cencaluk. Selamat menjamu selera

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah org muda mmg ramai tak pandai makan, bila dah agak sunset cam hakak ni, antara mknan faberet. heheee

      Delete
  4. Replies
    1. aah sis, org muda2 tak pandai sgt mkn jenis mknan camni. selera org2 tua ni ... heheheee

      Delete
  5. untung pandai buat sendiri. Saya tahu beli je. Dah lama tak makan cencaluk. Susah gak nak jumpa cencaluk sekarang. Dulu tahu beli kat melaka je.

    ReplyDelete

tq, peace :)