Friday, February 26, 2021

Kari Kambing



kejadian ahad lalu
teringin nak makan kari kambing
nak rasa yang cam kat mamak tu
tapi taktau camna buat

so aku masak ikut peel aku saja lah
asal sedap dan berperisa

kambing yang org hiris halus tu
ada lah dalam 9 keping
beli 3 pax, dlm ada 3 keping


marinate daging kambing
gaul dengan jintan putih
serbuk secukup rasa
gula perang
dan kari daging baba's


dah setengah jam
tumis bawang putih, halia dan serai
aku mmg tak berapa suka guna bawang merah kecil 
lagipun sekarang ssh cari bawang merah kecil kat miri
if ada pun, harga kayangan

masukkan kambing yang dah di marinate
gaul2 hingga mengeluarkan air dia sendiri





pastu tambah santan
aku suka camni sebab nanti santan tu
akan masuk terus kat daging
lebih sedap dari if kita tambah
santan dalam kuahnya
tutup kuali hingga air kambing sendiri keluar





pas dah agak mendidih baru tambah air
tambah ubi kentang
perisa kan semua
dah ok semua rasa
kecilkan api
tutup kuali biarkan 15 mins
tambah air asam jawa

bila rasa dah blend semua
kambing dan kentang dah lembut
siap!!!




makan dengan nasi panas
heaven!!!!




aku if masak simple camni
memang takda protokol semua
asal sedap dirasa on je

santan faberet is Kara
kadang2 guna ekstrak
kadang2 guna santan
masa beli selalu lupa tengok
tapi asal brand Kara
memang puas hati

kari pula aku suka guna jenama baba's
yang ni aku terpaksa buang pas guna
sebab baru perasaan dah expired last dec
alhamdulilah 
nasib baik takda pa2 berlaku






zzzyy

 

8 comments:

  1. rupa dah ada dah , hehehe so jadi la kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. rupa rasa dah ngam, oklah kan walau hakikat nak yg rasa kari mamak tu

      Delete
  2. yelah ada masa aritu bawang mahal harga kayangan... tapi susah jugak kalau payah nk jumpa...
    sedapnya nengok kari kambing ko tu, buat aku teringat2 lak wei

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah pasal tapi aritu mmg takda stok bawang merah kecik tu, tak dpt masuk swk. tah ngapa, sedap arr Dana kari ni. mkn dgn nasi panas, fuh!

      Delete
  3. menu kambing mmg fav..sedapnya tgk kari kambing dia..lapar trus

    ReplyDelete
  4. Penggemar kari dan kambing mesti suka ni. Saya kategori tak makan kambing dan kurang makan kari :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah cam saya. mmg peminat setia kari, kambing.

      Delete

tq, peace :)