Sunday, June 9, 2024

Cuti Gawai - Part 1


assalamualaikum

ni kisah seminggu sebelum Gawai Dayak
aku dgn family buat cuti unplanned
driving miri-kuching
alhamdulilah my old man, Mr Panda (kereta)
smooth as it should
walaupun dah masuk usia tahun ke  10

sebelum pergi tu
flush engine
tukar minyak hitam
service ekon yang kurang sejuk
which found out
coil ekon dah truk
sumbat dan rotok
kena ganti baru
china made rm700+
ori rm800+





aduhh duit lagi
apa pun pilih yg ori
nasib ada adik yg tolong
sorg spon rm400
sorg spon rm250
so balance aja aku kena bayar
alhamdulilah


awal pagi ahad 26h kita mula kan perjalanan
jam 4.30am
SIL drive kereta aku
adik drive kereta dia
aku kurang confident drive malam
dh lama sangat takda drive jauh2 malam
tambah lagi jalan pan borneo kat bahagian miri
memang masih belum siap
kiri kanan cone construction kelihatan
mostly jalan masih 1 lorong

dari miri-sibu kita stop sekali je
tuk kencing
by 8.15am sampai kat Sibu Jaya
pekan tepi jalan pan borneo
tuk isi minyak dan perut

dari sibu baru aku start drive
hari kan dah siang

by 3.30pm baru sampai kat pekan lachau
pekan tepi jalan 
berhenti tuk isi minyak lagi
pastu masuk ke pekan Pantu yg berdekatan
kampung SIL terletak 2 jam dari pekan pantu

pekan pantu ada sederet kedai saja
dan ada open market
beroperasi hanya pagi saja
 





dari sini kena drive another 2 hours
melalui jalan kampung dan kelapa sawit
kampung SIL di kaki bukit Lingga
boarder antara Sarawak-Kalimantan
sebelah sini Sarawak
sebelah sana tu Kalimantan


ni antara jenis2 jalan yang perlu dilalui
kita drive agak rushing
sebab risau if malam kang salah jalan
banyak lorong especially bila kat ladang sawit








agak banyak juga kampung2
sepanjang perjalanan
seronok tengok permandangan
meskipun tuk drive ke sini
perlu skill juga
jalan banyak lubang
banyak lopak air juga
kena kiri kanan cam cacing
nasib baik aku ok
nak kata pakar tak lah
tapi dulu2 biasa drive jalan camni
masa balik kampung
cuma tu lah
skirt depan kereta koyak!!!


to be continue...........



3 comments:

  1. aduh kita tengok pun rasa seriau, kenapa la di sana hiway nya tak di perbaiki ye kak.... aduhai

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah ada org spon banyak jugak tu.. okla sama2 nak healing dri kuching ke Miri.. sama2 lah tong kan... Paling best kereta 10 tahun pun masih smooth..itu yg penting :D

    ReplyDelete
  3. Jalanannya mengingatkan saya dengan jalanan di sumatera, penuh kebun sawit. Memang malam2 kalo lewat sini seram kak 😅😄. Suami saya kalo road trip, dan hrs melewati perkebunan, pasti dia tak nak jalan malam.

    ReplyDelete

tq, peace :)