Thursday, January 28, 2010

Hari yang sungguh indah, begitu juga bagi aku. Sepatutnya aku dah start kerja hari ni tapi extend leave sehari lagi. Sebabnya, badan rasa kurang sihat dan sakit2 penangan sakit bulanan perempuan. So dari terus rasa tak selesa di office baik aku rehat di rumah sambil baring2, main game dan online. Dan maknanya next month aku tak ambik cuti sebab 2 hari cuti tuk next month aku dah guna tuk this month. Actually aku dah planned at least tiap bulan aku akan ambik 2 hari cuti. Tapi takpa, next month hanya 28 hari dan ada public holiday CNY.

Cuti aku dipergunakan dengan sebaiknya. Monday busy bayar bil2 dan uruskan semua urusan yang bersangkutan dengan bank. Lega bila semua dah selesai. If masa bekerja biasanya terpaksa minta simpati dari kekawan minta tolong bayarkan. If yang nak bayar hutang tu, bukan semua bank ada CDT (Cash Deposit Terminal). If ada pun, ada yang hanya beroperasi ketika waktu pejabat. Tu yang leceh. Dan ada sebuah bank tu, last month aku bayar lah credit card guna CDT dia, huh, 2 minggu kemudian, bank call kata aku tak bayar. Diorang cakap takda dalam record. What??!!! Aku siap fax slip bayaran sekali, tah camna diorang selesaikan, tu aku tak kisah, yang pasti aku dah bayar.

Bank ni aku pun tak faham system dia camna. Dulu aku bayar guna IBG (Inter Bank Giro) pun payment tak masuk. Beberapa bulan aku kena. Memang ingatkan dah bayar bila nak guna credit card tu kena decline pula. Aik!! Bila call, diorang kata bayaran aku hanya masuk satu kad saja. Yang satu lagi masuk kurang dari RM5! Hah!!! Siap cakap kat aku lenkali if bayar, bayar satu payment saja tuk 2 kad tu cuma kat extra info tu bagi another kad number dan berapa aku nak bayar. What the hack!!! Ni aku bayar separate payment pun system diorang tak dapat detect, jangankan if aku bayar 2 in 1 lagi teruk! Menyampah!! Dahlah CDT hanya buka waktu pejabat. Dah tu bila kita nak bayar guna kaunter, gago2 lagi suruh guna CDT yang mana my latest experience, payment tak masuk2. Buat susah aku fax sana sini je.

Tahlah kekadang tu sangat2 tak faham dengan system bank2 ni. Macam2 ada. Yang sering jadi mangsanya pekerja2. Kadang2 ada masalah berlaku yang tak dapat nak explain why and how it happen. Semua nya dibuat dek computer dek machine. Bila customer tanya, well, selalu kata, system calculated macam tu so macam tu lah resultnya. Sound weird or even stupid rite, seems don't know what are they doing. But thats the truth, sometimes they did don't know how it really work. Yalah diorang hanya pekerja dah system tu mostly buatan luar negara. Mana nak faham bagaimana ianya betul2 beroperasi. Lain lah if kilang process, kau faham lah camna perjalanan nya dari A ke Z sebab pemerosesan tu berlaku depan mata. Ni if cakap tentang system computer, tah camna wayar2 tu semua berjalan tah lah. Mungkin yang pakar pasti lebih memaham, tapi bagi aku, fail!! :)

Oh ya, salah satu sebab aku tak kerja hari ni ialah sebab malam tadi aku tak dapat tidur. Tah mungkin effect kopi tarik yang aku minum petangnya kot or memang mata taknak tidur. Memula aku masuk lah tidur 2am, dok guling2 taknak tidur langsung. So bangun gik, main games di FB. So aku plan lah taknak tidur langsung so paginya mandi terus turun kerja. Once in a while i did do that sort of crazy thing. Boleh bertahan seharian cuma everything seems on the air! Di awang2an. Dan yang worst thing is aku akan sakit ulu hati, that for sure!! If tak cukup tidur, makan nasi lemak, or kekadang if keluar malam, selalu nak kena sakit ulu hati. Rasa yang seperti banyak gas kat dada dan buat sangat2 tak selesa dan sakit. Automatically walau secergas mana pun aku time tu tapi if terkena sakit ni, sure flat layu selayunya.

Sekarang aku ada game baru yang sedang kronik digilai. Ni adik yang introduce. Semalam kat kampung try terus gian main game ni, Plant Vs Zombie (if mak, dia kata combi). Kisah nya camni, malam masa kat kampung aritu, mak, adik dan cousin tengok movie kat lappy adik so aku tanya lah mak, cerita apa dia tengok tadi, dia kata Combi. Hah!! Tengok cerita P.Ramlee yang ada minah nama combi tu ke? Adik kata takdalah, cerita Zombies lucu. Ohh... Zombie... tah pa2 lah mak ni. Buat aku makin blurr yang kebetulan memang ngah blurr gak bangun tetengah malam tuk pergi toilet. Adik dan cousin lak ngah relay makan supper! Ciss!! Diorang ni, supper dan dinner takda bezanya.




Ni lah game nya. Seronok gila berperang dengan zombies. Kita akan sided yang plant. Boleh pilih senjata mana nak guna. Seronok2! Ni pun tengah main. Kang terbekalai lah games kat FB :)

Eh, rasanya dah panjang lebar aku membebel. Chow chin cau dulu ah. Bagi yang bekerja tu, kerja rajin2 ya, jang mengulor sesaja dan have a nice day!!


zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)