Wednesday, July 28, 2021

Hitam Curi Keluar Rumah

kejadian dua minggu lalu
dah lama tersadai kat draft
jangankan nak publish
nak mengarang cerita pun asyik setengah jalan je
 
kejadian masa orang repair fridge aritu
tah camna pintu tak tutup rapat
aku mak dan sil dok cerita2
kat ruang tamu
org yg repair fridge tu lak
keluar masuk ambik barang kat dlm kereta dia

then tetiba si bingo mencakar sofa
mak tegur marah dia
tengok pintu terbuka sikit

aarrrhhhh sudah!!!
kecoh cari budak ni




cari semua bilik dan dapur
dia takda
nii sah memang dia keluar rumah ni
cari kat garage pun takda

semua dah panic
mak dan SIL ke lorong depan
dok terngiaw ngiaw
bapa pula ke lorong kiri
aku ke lorong kanan
dalam kul 11.30pm

nasib aku sedar org repair fridge ada kat rumah
kang apa tah dibuatnya
cepat2 aku balik ke rumah
biarlah dorang cari
aku dah cam give up
hah nak lari, lari lah hitam oiii
biar kau rasa kat luar sana

dak ava lak dah gelabah
ke sana sini dia cari kat rumah

bila orang repair fridge dah abis
dalam 11.45pm gitu
baru aku beroperasi
mak, sil dan bapa belum balik lagi

aku ambik torchlight
ambik balang tempat simpan wet food dia
baru je keluar dari gate
sambil gocang balang tu
aku suluh kat kebun cangkuk manis mak
terus nampak mata bersinar sinar








tak kemana juga dia
terus kena bebel aku
sempat kepala kena ketuk dengan torchlight
dah buat orang kesal + ralat
tengok je dia
dak ava terus peluk dengan nangis tersedu sedu

nahh... tetap terus bebel dia
if nak sangat makan daun cangkuk manis tu
nanti mami beli kan berkilo kilo

for the next 2 days dia tau aku marahkan dia
dia pujuk aku
if selalu tidur kat sudut tilam mak
2 hari ni dia senyap2 jalan dekat aku
lalu tidur dekat tepi2 kaki ke
tak berani nak mengiau minta makan
tak berani juga mengiau minta nak keluar awal pagi
pagi if nak keluar
dia hanya duduk kat sudut tilam bawah kaki aku

nahh... if dia keluar tak dijumpai hari tu
tah camna nasib dia
aku kata kat mak jejangan mkn2 kat rumah org
cam straycat yang selalu diberi makan kat luar tu
mak kata
eehhhh jgn arrrr kesian dia
dah tu asyik nak keluar rumah 
buat kesal hati kita


zzzyy







14 comments:

  1. Amboi, bijak dia main sembunyi2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah geram, sekali cari tak jumpa. cam dah luruh rasa jantung, kecewa

      Delete
  2. Haih,Hitam..Hitam. Nak dikurung kasihan, dilepas main sorok-sorok pula. Nasib baik jumpa. Kasihan si Ava kalau takde buah hatinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah sal, diberi kebebasan dia over pulak. baik kurung je, dia selamat hati pun senang

      Delete
  3. comey sangat warna mata dia tu ^_^

    ReplyDelete
  4. hehehehe
    sabar sabar
    nanti dia takut ...hahaha
    dia menyesal dah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah nyesal lah tu. skrg dengar je sora mak dia ni terus cepat2 lari masuk rumah

      Delete
  5. hitam hitam..saja je buat orang tercari cari. Syukurlah jumpa tak jauh. Tahu pulak pujuk orang merajuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah sis, dah nak putus asa tengok tak jumpa. ralat sangat rasa sebab cuai tak tutup pintu

      Delete
  6. udahla ko itam lari lak malam hari memang haru... hahahaha nasibla dia tak lari mana yek kalau tak haru...

    teringat kucing hitam kat rumah aku tu pernah larikan diri 2 kali, mujurla siang hari... pertama kali lari tak jumpa rumah nasibla laki aku cari jumpa bila nampak laki aku terus lari kat dia bwk balik rumah bg makan punyalah lapar macam apa...
    lepas dari peristiwa dia lari tu, skrg kalau pintu terbuka dia tak heran dia tak lari pun, agaknya dia dah tahu susah bila kat luar takde makanan kot hehehhe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. tau menyesal. kat rumah apa semua ada masih lagi nak lari.
      ni aku dah terbayang tentu seronok org dapat budak gemuk gedempol

      Delete

tq, peace :)